Isotype

Isotype és una tècnica per visualitzar estadístiques socials mitjançant mètodes gràfics. Es va desenvolupar per primera vegada al Museu de Societat i Economia de Viena en la dècada de 1920.

El seu objectiu era explicar al gran públic temes socials i econòmics il·lustrant les dades estadístiques de manera entenedora. El fundador d’Isotype va ser el sociòleg i filòsof del Cercle de Viena Otto Neurath. Els membres de l’equip que Neurath va aplegar al seu voltant incloien Marie Reidemeister (més tard la seva esposa) i el grafista Gerd Arntz.

Arntz va ser un artista alemany compromès políticament amb l’esquerra. Amb el seu estil esquemàtic va aconseguir plasmar les idees de Neurath mitjançant signes elementals i pictogrames que comunicaven assumptes complexos de manera clara i intel·ligible.

El mètode Isotype es va extendre als Països Baixos, Gran Betanya, la Unió Soviètica, els Estats Units i altres llocs. Molts dels que col·laboraven amb Isotype van haver d’escapar dues vegades del feixisme, primer de Viena l’any 1934, després de La Haia el 1940. Finalment es van establir a Oxford, on Otto i Marie Neurath van fundar l’Isotype Institute.

Després de la mort d’Otto Neurath el 1945, Marie Neurath i els seus col·laboradors van continuar el desenvolupament d’Isotype a Londres. En aquesta nova etapa es van dedicar especialment al disseny de llibres il·lustrats sobre ciència, tecnologia i història adreçats al públic infantil.

Isotype es una técnica para visualizar estadísticas sociales mediante métodos gráficos. Se desarrolló por primera vez en el Museo de Sociedad y Economía de Viena en la década de 1920.

Su objetivo era explicar al gran público temas sociales y económicos  ilustrando los datos estadísticos de forma comprensible. El fundador de Isotype fue el sociólogo y filósofo del Círculo de Viena Otto Neurath. Los miembros del equipo que Neurath reunió a su alrededor incluían a Marie Reidemeister (más tarde su esposa) y al grafista Gerd Arntz.

​Arntz fue un artista alemán comprometido políticamente con la izquierda. Con su estilo esquemático logró plasmar las ideas de Neurath mediante signos elementales y pictogramas que comunicaban asuntos complejos de manera clara e inteligible.

El método Isotype se extendió a los Países Bajos, Gran Bretaña, la Unión Soviética, los Estados Unidos y otros lugares. Muchos de los que colaboraron con Isotype tuvieron que escapar dos veces del fascismo, primero de Viena en 1934, luego de La Haya en 1940. Finalmente se establecieron en Oxford, donde Otto y Marie Neurath fundaron el Isotype Institute.

Tras la muerte de Otto Neurath en 1945, Marie Neurath y sus colaboradores continuaron el desarrollo de Isotype en Londres. En esta nueva etapa se dedicaron especialmente al diseño de libros ilustrados sobre ciencia, tecnología e historia destinados al público infantil.

Isotype (International System of Typographic Picture Education) deserves to be brought in from the margins of graphic design history and reassessed in its context, and for its methodology. It was developed as a system of pictorial statistics at the pioneering Museum of Society and Economy in Vienna between 1925 and 1934 (and was first known as the ‘Vienna method’). Under the direction of Otto Neurath, a social scientist and prominent member of the Vienna Circle of (anti-)philosophers, a coherent set of rules emerged for transforming complex, statistical information into self-explanatory charts using elemental pictograms.

The influence of these pictograms (designed from 1928 by Gerd Arntz) on today’s information graphics is immediately apparent, although perhaps not yet fully recognised. ‘Visual education’ was always the prime motive behind Isotype, which was worked out for exhibitions designed to inform ordinary citizens (including schoolchildren) about their place in the world. It was never intended to replace verbal language; it was a ‘helping language’ always accompanied by verbal elements. In later years Isotype was applied more to publications, encompassing diagrammatic explanations of scientific subjects for young readers and civic information for developing countries in Africa.”

Christopher Burke. "Talking pictures (Isotype)." Eye vol. 17, nº 68, 2008 (p. 24-25)

ancla_1
ancla_2